phpRS
Dnešní datum: 18. 01. 2020  Hlavní stránka         Seznam rubrik         Download         Weblinks
NOVINKY
29.01.2017: Tři Studně 2017
Pravidelný seminář EME a mikrovlnné techniky se koná opět na tradičním místě na Třech Studnách ve dnech 24. - 26. března 2017. Návrh programu najdete na stránkách VHF klubu zde.

13.06.2015: Přípravy na sítě 5G vrcholí
Objevil jsem v časopise DPS zmínku o technologii pro sítě 5. generace. Jedním z pásem má být i 76GHz pásmo. Výkon "TX hlavy" 25dbm (316mW!) slibuje zvýšení výkonu (budou (jsou) nové součástky!) i pro nás, amatéry. Ve spolupráci s Nokií už je vyvinuté i SDR pro toto pásmo. Ovšem ceny celé technologie jsou pro běžného člověka nedosažitelné. Více najdete na stránkách National Instruments zde.

17.02.2015: Tři Studně 2015
Pravidelný seminář EME a mikrovlnné techniky se koná opět na tradičním místě na Třech Studnách ve dnech 17. - 19. dubna 2015. Návrh programu najdete na stránkách VHF klubu zde.

Webmaster
Milan, OK2IMH
mujsuffix@ok2imh.com

Než mi napíšete, uvědomte si, prosím, co je suffix volacího znaku :-)

Komentáře jsou zablokovány pro velký výskyt spamu.

Zajímavosti

* Bon dia Braga !

Vydáno dne 23. 09. 2006 (5076 přečtení)

Služební povinnosti mě zavály na sever dalekého Portugalska a tak jsem měl možnost "pozdravit" m.j. i výše uvedené město.
Moje cesta začala již v neděli nočním přesunem na pražskou Ruzyni a v pondělí ráno odletem do Frankfurtu. Odtud jsem pokračoval do Porta, kde mě již očekával náš místní zástupce. Ten zajistil moji dopravu do Bragy a vůbec pro mě opravdu hodně udělal - zajistil ubytování, domluvil veškeré termíny jednání ve firmě Blaupunkt, v krátkosti mi pověděl, které části města rozhodně stojí za návštěvu.

První den, vzhledem k dlouhé cestě autem do Prahy v neděli v noci, jsem byl téměř nepoužitelný pro normální práci. Více než 35 hodin na nohou zanechalo své stopy. Takže jsme dohodli pouze základní plán mé činnosti a odebral jsem se na hotel. Jenže jít spát v odpoledních hodinách znamená, že se vzbudíte brzy ráno a budete stejně nepoužitelní jako předtím (aspoň já tedy ano, hi).
Zvolil jsem tedy metodu, že proti zlu je třeba jít ještě větším zlem a rozhodl se podívat po okolí města, kde jsem byl ubytován. Na recepci jsem si nechal zavolat taxíka s podmínkou, aby řidič uměl alespoň trochu anglicky nebo německy, protože tou jejich "hatmatilkou" poněkud nevládnu.
Za chvíli přijel pán a s dotazem, kam že to bude, mi uvolnil místo na předním sedadle. Pravil jsme, že na ten kopec za městem, kde je katedrála. Pán se zeptal, zda mám na mysli Bom Jesus do Monte. Odpovědí mu bylo "maybe", protože název onoho místa jsem tenkrát ještě neznal.. Tak jsme vyrazili. Po cca 15 minutách jsem vystoupil na kopci u poutního místa. Stačil jsem si s řidičem ještě domluvit, že za cca 1,5 hodiny tam pro mě přijede. Po jeho odjezdu jsem si všiml, že mi na mých 50 Eurov vrátil jen 2 a zbytek byl papírek s telefonním číslem "Taxi central".
No to mi to tedy pěkně začíná, pomyslel jsem si. První cesta a už jsem o 40 euro "lehčí". Náladu mi to pokazilo docela pěkně. Samozřejmě to byla moje blbost, že jsem si to řádně nezkontroloval při opouštění taxíku.. No nic, nezbývalo než doufat, že pán pro mě v domluvenou dobu přijede a bude ochoten se bavit o tom, že mi má ještě cosi vracet...

Bom Jesus do Monte je, jak jsem již uvedl, velmi známé poutní místo v celkově silně katolickém Portugalsku. Vždyť kam vkročíte, tam je nějaký kostel či katedrála. Ve městě Braga doslova na každém rohu najdete min. jeden svatostánek. Když jsou tak nábožensky zaměření, mohli by být i poctiví, začínal jsem si dělat naději na vrácení mých 40 eur...
Zatím jsem tedy prochodil celý vršek kopce a m.j. uviděl i jednu technickou zajímavost - lanovku (nazývanou Elevator :-) ) s pohonem na vodu. Ano, čtete správně - na vodu ! Jde vpodstatě o dva vagóny spojené lanem. Ten horní vagón slouží jako motor celého zařízení. Díky tomu, že kopec má silné prameny vody, jsou také patřičně využity. V podvozku vagónku je nádrž na vodu. Do té se, podle zatížení, napustí 1000 - 3500 litrů vody. Samotíží potom vagon sjede dolů, tím vytáhne dolní vůz nahoru. Dole se voda vypustí a vše se opakuje. Strmost kopce je ovšem natolik velká, že celá trať vypadá jako "zubačka". Pomocí ozubeného kola, které zapadá do ozubení mezi kolejemi, se celý systém brzdí. Na fotce jsou vidět dvě roury - ta vlevo je větší a slouží pro vodu "na pohon". Ta menší trubka slouží pro vodu do brzd...Takovýchto lanovek není na světě mnoho a tak jsem si samozřejmě neodpustil jednu jízdu z kopce dolů...
Celý komplex jsem si prochodil a tak uplynul čas do dohodnutého odjezdu...Čekal jsem na dohodnutém místě, jenže taxík nějak nejel... Začínal jsem si vybavovat chování některých českých taxikářů a přemýšlel o tom, jak poběžím těch 7 km do města pěšky..Po chvilce ale ke mě přišel pán z recepce nedalekého hotelu s otázkou, zda čekám na taxi. Na moji kladnou odpověď mi sdělil, že se taxikář omlouvá, že ve městě je dopravní zácpa a že tedy pro mě přijede s cca 15 minutovým zpožděním.. To jsem tedy byl hodně překvapený...
Po zmíněné době skutečně taxikář dorazil na kopec a poté, co zašel osobně poděkovat recepčnímu blízkého hotelu, mi podával 40 euro s omluvou, že v té rychlosti si to hned neuvědomil. Zároveň hned dodal, že pokud by pro mě nejel, dal by peníze na recepci mého hotelu. Takže moje sázka na poctivost vyšla...Nejsem si jistý, zda bych se stejného jednání dočkal např. u nás v Praze...Ten poctivý taxikář se jmenoval Abilio Ferreira, to jméno dlouho nezapomenu...

Po návratu na hotel jsem, vzhledem k neznalosti města, zašel na večeři do 8-mého patra hotelu. V baru byl docela příjemný chlapík a hned se zajímal, odkud že to má hosta. Na sdělení, že z České republiky, reagoval otázkou : Are you from Prague ?" "No", povídám mu, "bydlím nedaleko Ostravy".. "Sim, Ostrava ! Znám ! Banik Ostrava !!" Pán byl evidentně znalec fotbalu (ostatně je to v Portugalsku sport číslo 1 )..A tak hned bylo o čem povídat...
Po večeři jsem se už konečně odebral do postele a samozřejmě okamžitě usnul.
Druhý den jsem v 8 ráno taxíkem (již domluveným z předchozího dne) odjel do firmy a začal pracovat.. K tomu snad jen poznámku - technici tam začínají pracovat mezi 8 - 9 hodinou ranní, což bych velmi přivítal i tady...Já totiž vstávání před 7 ráno beru jako věc proti přírodě, hi, tak jsem jim to tak trochu záviděl...
Odpoledne po 5-té se již blížil konec prvního pracovního dne. Šéf oddělení, kde jsem byl hostem, se mě ptal, co jsem již z Bragy viděl ? Poté hned zavolal své "velitelce" a zajistil si "permission" na několik hodin mimo domov. A tak jsem s ním vyrazil poznávat další krásná zákoutí Bragy. Jako první cestu zvolil návštěvu dalšího poutního místa - Santuário do Sameiro. Jedná se opět o rozsáhlý komplex v čele s nádherným chrámem. Celá plocha kolem chrámu skrývá ve svém podzemí muzeum náboženství. Vzhledem k pozdní hodině už ale bylo uzavřené.
Z kopce je nádherný rozhled na celé město, bohužel je to večer proti slunci, takže jsem z toho moc nenafotil..Cestou z tohoto místa jsme znovu navštívili krátce Bom Jesus a pak už jsme jeli do centra města. Celé centrum je pro provoz aut uzavřeno, doprava je svedena do tunelu pod městem. V centru najdete krásně upravenou pěší zónu, jejíž krásu narušuje snad jen restaurace Mc Donald kousek od jednoho z mnoha chrámů.. Jak je vidět, i zde peníze znamenají někdy víc, než zdravý rozum...

Protože "povolení k pobytu mimo domov" mělo pro pana vedoucího omezenou platnost (však to znáte, ne ? :-) ) , rozloučili jsme se a na závěr jsem dostal pár rad, kam se jít najíst. Minimálně stejně dobře, ale podstatně levněji, než v hotelu. Tak jsem se po koupeli vydal z hotelu na večeři do některé z nabízených restaurací.

Tajně jsem přitom doufal, že se v tamních restauracích domluvím anglicky nebo německy, na češtinu jsem vůbec nepomýšlel. Portugalsky, stejně jako španělsky, je pro mě, bohužel, mimo rozsah znalostí...
Tak jsem šel na druhou světelnou křižovatku od hotelu a potom doprava, směrem k údajnému seskupení restaurací..
Pokud se za skupinu restaurací dají považovat tři, pak jsem to relativně rychle našel, hi...Vklouznul jsem do jedné takové menší, útulné restaurace. Paní servírka chtěla evidentně navázat hovor, ale na moji otázku, zda mluví anglicky nebo německy odpověděla , že ne...A hned na otázku, zda já umím třeba španělsky jí bylo odpovědí úplně stejné "NO".
No to bude domluva, napadlo mě.. Zkusil jsem vyslovit "beer"a ejhle - zabralo to... Za pár okamžiků už na mém stole stálo pivo v nejlepší portugalské kvalitě. A taky značně silné - pivo pod 5,6 % alkoholu jsem tam neviděl... Asi i proto ho dávají jen v "třetinkách"...
Takže žízní neumřu, napadlo mě. Dalším bodem mého zájmu bylo objednat si cosi k jídlu. Rukama jsem naznačil, vzhledem k hladu docela intenzivně, signál "žral bych" ! Paní pochopila i tuto šifru a odešla do kuchyně, kde chvíli brebentila se svojí kolegyní kuchařkou...
Po cca dalších asi 20 minutách začala nosit na stůl... Nejprve velký talíř s několika hovězími steaky a kolem toho byly "mořské potvory" (asi kalamáry, nebo co) a půlkolečka ananasu, k tomu brambory vařené ve slupce. Další talíř byl s míchaným ovocně-zeleninovým salátem a talíř, na kterém jsem si to vše mohl dle libosti namíchat k jídlu.
Můj vztah k "plodům moře" je léta velmi negativní, způsobený především zkušeností z jedné nejmenované "španělské restaurace" v Příboře, kde žiju. Tak jsem zpočátku přemýšlel, co jsem komu provedl, že musím cpát do hlavy i ty potvory, které nemám rád..Ale zkusit se má všechno a tak jsem zkusil. A hlavně hlad je svině, hi!
Vůbec jsem ale nelitoval. Vše bylo obdivuhodně čerstvé a tak má počáteční nedůvěra zmizela a na večeři jsem si pěkně pochutnal.
I cena byla výrazně nižší, než na hotelu, pivo stálo třikrát méně a jído bylo za 7 euro, takže celkem mě ten "dlabanec" vyšel na 10 euro, včetně zpropitného....

Spokojeně jsem došel na hotel a usnul spánkem spravedlivých, hi...

Další den po práci jsem se rozhodl vyzkoušet největší specialitu kraje - jídlo nazvané "Bacalau" a k tomu zkusit červené víno. To jídlo je z jakési mořské ryby a ta je konzervována solí. Před přípravou se musí ta ryba dát na dva dny do vody, aby to vytáhlo již zmiňovanou sůl a pak je z toho prý ta nejlepší bašta..Leč restaurace, která tuto specialitu měla nabízet, byla do 26. 9. uzavřená, takže jsem nepochodil. Během dne jsem však od techniků firmy Blaupunkt dostal papírek s několika slovy v portugalštině, abych si mohl objednat večeři.
Protože jsem chtěl opět poznat kus města, večer jsem vyrazil hledat jinou vhodnou restauraci. V centru mě nic nezaujalo a tak jsem se nakonec vrátil do malé restaurace, kterou jsem znal z předešlého dne. Paní servírka byla nějaká vyplašená a tak hned po mém příchodu někam volala....Mezitím došla k mému stolu a tak jsem jí ukázal nápis "Bacalau", ale to nebylo v jejích silách přichystat. Rozhodl jsem se proto zkusit obrázkové písmo. Požádal jsem ji o tužku, papír jsem měl. Následoval obrázek "mořské potvory", který jsem demonstrativně přeškrtnul, jako že toto opravdu ne. Pak jsem namaloval prase a to jako že jo ! Paní už po naznačení rypáku prasátka radostně prohlásila " Pork", což zřejmě i v jejich jazyce znamená vepřové. Červené víno objednat nebyl problém, stačí když řeknete "vinho tinto" a pokud chcete jen menší dávku, dodáte "Garrafa pequena". Tak a bylo objednáno, hi.

Jak vypadala moje objednávka je vidět na přiloženém obrázku, hi, hi !

Po chvíli přišla do restaurace mladá dáma, evidentně telefonem sehnaná kolegyně servírky a hned ke mě s otázkou " Sprechen Sie Deutsch ??" Odpověděl jsem "Yes". Pak mi došlo, že bych do té němčiny opravdu měl "přepnout", což jsem učinil a tak jsem mohl poměrně rychle potvrdit svoji objednávku.
Jídlo bylo vynikající a ani to víno nebylo věru špatné. Po třetím džbánku (á 0,3 l) bylo Portugalsko zemí mého srdce, hi..Zaplatil jsem a vrátil se rychle zpátky na hotel. S usínáním nebyl sebemenší problém..
Tak jsem strávil poslední večer v Braze. Další den ráno v 7 jen posnídat, zaplatit hotel a ještě na chvíli do firmy...
Tam mě cca v10:00 hodin jejich času (je o hodinu posunutý) vyzvedl Ricardo, náš zástupce a odvezl mě do Porta na letiště. Předtím mi však stihl ukázat své rodné Porto (viz další článek).
V Braze bylo tedy opravdu hezky, splnil jsem své služební povinnosti a po večerech jsem i cosi viděl a zažil.. Jenom to "Bacalau" jsem nezkusil. Možná příště...

Následuje několik fotek z Bragy...Pokud byste měli cestu na sever Portugalska, určitě se do Bragy podívejte, město je nádherné a stojí to za to...

A další fotky z Bragy a blízkého okolí...

[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 2] 1 2 3 4 5
Celý článek | Autor: Milan, OK2IMH | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami
nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.